Wednesday, April 3, 2013

Dia , Engkau ?


Aku kira dia adalah engkau .

Selama ini aku melihatnya sebagai engkau .

Paras tidak serupa ,

Laku tidak sekata ,

Suara tidak sama .

Berkali-kali aku mencuba ,

Memerhati dengan segenap rasa .

Adakah itu engkau ?

Semakin aku cuba , mendekati .

Semakin pudar engkau dek kabus malam .

Ahhh , jiwaku meronta .

Mana engkau ?


Ternyata itu hanya kenakalan tidur .

Engkau tidak ada .

Nyatanya bukan engkau .

Entah mengapa terusik seru si hati .

Kenapa bukan dia ?

Kenapa sukar sekali mendekati bayangnya ?

Allah yang punya jawapannya .

Usah dipertikai ketentuanNYA .

Berlalu hati , pinta dipujuk .

Oh sabarlah ,

Mungkin belum masanya .

*tapi aku rindu .

Rindu mahu menatapnya .

Jangan begitu , dia bukan empunya diriku .

Saban waktu menanti ,

Mahu mimpi itu terus menemani .

Namun perkiraanku menjauh .

Tuhan  hadirkan dia di dalam jagaku !

Pertemuan yang tidak dirancang .

Menjadi titik permulaan ,

Bukti dirinyalah yang sering dirindui .


Selama ini hanya menjelma dalam hati .

Kali ini tanganku seolah mahu mencubit

Sekuat rasa yang ada .

Aku tidak bermimpi .

Sungguh dia dihadapan .

Menghilangkan segala yang tidak pasti .

Oh Hati , kenapa begitu sekali bergetar ?

Nafas tidak terkawal ,

Seolah dia lembaga yang tidak punya nama .

Namun hakikatnya dia adalah dia .

Insan yang ku tunggu sehabis rasa  ini .

Kemana hilangnya rindu ?

Kemana menjauhnya pilu ?

Tiada .

Kerana dia disisi .

 Tidak pernah aku tahu ,

Apakah dia bakal Imamku .

Apakah dia bakal pemuda yang

Menjadi kecintaanku .

Apakah dia yang akan menjadi


Pemimpin rumah Syurgaku .

Apakah dia yang akan menjadi

Bapa mithali kepada anak2ku .

Sungguh aku tak tahu .

Aku tak pernah tahu ,

Apakah dia merasa segala

Apa yang Tuhan beri kepadaku .

Apakah dia tahu ,

Dalamnya rasa ini padanya .

Mungkin dia tahu .

Mungkin juga dia tidak pernah tahu.

Takutkah aku akan kehilangannya ?

Sangat !

Lalu kenapa ?

Kerana hati ini mahu memilikinya .

Mahu berpimpin dengannya menuju

Daerah Syurga Abadi .

Bagaimana ? sedang aku tidak tahu ,

Apakah dia layak .

Apakah dia mampu .

Lantas bertanya kepada Iman .

Begitu sempurnakah aku untuk menilai dirinya ?

Tiada cacat cela ?

Waras dan matang dalam perlakuan ?

Sungguhpun ada kelemahan ,


Itu pastinya untuk diatasi dan diperbaiki .

Seperti juga aku .

Yang sama sekali punya seribu satu kelumpuhan

Ahh kelemahan ,

Tiada siapa yang sempurna !

*tiba2 si kecil hati berkuak lagi .

Dia datang menyapa .

Ohhh , kemana harus ku lari kali ini ?

Kenapa mahu lari ?

Kerana aku tidak sanggup menemuinya

Dalam kejahilan diri yang masih tersisa .

Aku mahu menjadi seperti bidadari di matanya .

Seistimewa itukah aku ?

Tak mengapa , kerana aku tahu .

Dia sentiasa istimewa dihatiku .

Aku mahu menjadi sebahagian dari pelengkap

Agama yang ada pada dirinya .

Cinta , rindu dan sayang ini aku ketepikan seketika

Untuk menagih agama yang tergendala ini .

Bersama dia .





 ALLAH , hamba mohon redhaMU :')

Andai Engkau tidak redha ,

segalanya sia-sia :'(

Astaghfirullah ..

No comments:

Post a Comment