Monday, May 6, 2013

Bila Datang Rindu .


Bila datang rindu ,
Aku katakan pada hati ,
Sabar :') Allah sedang menguji .

Bila datang rindu ,
Ku peluk erat Kitab Junjungan ,
Mengharap mendapat sedikit ketenangan darinya .

Bila datang rindu ,
Ku pejamkan mata dan membayangkan ,
Apakah Allah redha dengan rindu ini ?

Bila datang rindu ,
Ku Tanya kan pada diri ,
Selama mana mahu pertaruhkan rindu pada dia yang entah sesiapa ?

Bila datang rindu ,
Bertepek En.Hati meneka ,
Rindu pada siapa ??

Bila datang rindu ,
Tangan ku pahatkan di dada ,
Mahu agar dia tahu aku sedang merinduinya .

Bila datang rindu ,
Aku pandang ke langit yang luas ,
Apakah rinduku ini setimpal dengan rindu pada KekasihNya ?

Bila datang rindu ,
Ku pandang pada sebaris nama ,
Apakah dia  merasa apa yang ku rasa ?

Bila datang rindu ,
Aku menjadi lebih takut .
Takut andai rindu ini tersasar dari tempat asalnya .

Bila datang rindu ,
Aku berbicara dengan Cik Cermin ,
Siapalah aku untuk merindui dia ?

Bila datang rindu ,
Aku sujud menemui Sang Pencipta ,
Kenapa rindu ini begitu dalam rasanya ya Allah ? 

Bila datang rindu ,
Ku teliti kalamNya ,
Dia menjanjikan sesuatu yang indah bagi mereka yang bersabar .


Bila datang rindu ,
Ku perhatikan si Bulan ,
Dan Bulan malu-malu tatkala aku tersenyum padanya .
Mengertikah engkau wahai Bulan akan rinduku ini ?

Bila datang rindu ,
Ku lihat bintang-bintang itu semakin bersinar indah ,
Seolah turut mendoakan rinduku ini sampai pada dia .

Bila datang rindu ,
Rindu yang entah pada siapa2 .
Buat hati resah mengenangkan murka Allah andai rindu ini tidak mendapat redhaNYA .
Keluh kesah memikirkan andai rindu ini tidak adil bagi Sang Kekasih yang sememangnya lebih layak
memperoleh rindu ini .

Jiwa meronta mahu keluar dari belenggu rindu yang ditakuti hanya mainan Syaitan .
Kaki mahu laju mengorak langkah untuk meninggalkan medan rindu ini .
Allah , adakah ENGKAU bersama kami hambaMu yang lemah ini ? :'(
Semoga redhaMu bersama kami , si perindu yang hanya tahu merindui ,
Tanpa tahu tinggi rendah darjat rindu kami ini ,
Bantulah kami merinduiMu dan Rasulullah dengan lebih penghayatan .
ENGKAU segalanya Ya Rabbi ..

andai rindu ini punya kesudahan , 
ingatkanlah kami , 
masih ada yang layak untuk dirindui selain yang bernama Insani .
kuatkan kami untuk 'mempertahankan' rindu ini agar nanti si pemiliknya tidak mendapat yang tersisa .

andai rindu ini sekadar permainan dan gelak tawa Si Iblis ,
ENGKAU peliharalah kami dari segala yang bernama rindu ini ,
agar nanti , rindu pada yang selayaknya itu menjadi Rindu Yang Diredhai , diberkati .


*wahai Muslimahku , Marilah kita sama-sama pelihara Rindu :') semoga ALLAH memberkati usaha kita .

aku : Si Perindu ~

No comments:

Post a Comment