Friday, July 19, 2013

Buat Dia Yang Bukan Lagi Sahabat .

ini kisah SAHABAT , yang hanya tahu menggelar dirinya SAHABAT tanpa tahu apa perlunya SAHABAT dalam kehidupan . apa pentingnya SAHABAT dalam pertuturan . apa fungsinya SAHABAT bila SAHABAT yang lain memerlukan .

kau kata kau SAHABAT ,
namun lukaku kau siram dengan air garam .
apakah itu suatu usaha menyembuhkan bagimu ?

kau kata kau SAHABAT ,
namun setiap ungkapanmu mengundang hiris di hatiku .
adakah begitu yang seharusnya ?


kau kata kau SAHABAT ,
namun setiap langkah dan gerakmu ,
kau iringi dengan ribuan paku dan kaca . 
bagaimana harusku ubati pendarahan yang seakan tidak mahu berhenti ?

kau kata kau SAYANG ,
namun kau masih setia dengan hemburan racun berbisa .
begitukah sayang yang kau puja - puja ?

kau kata kau PEDULI ,
namun hakikatnya kau sendiri tidak mengerti apa maknanya PEDULI kerna yang kau tahu hanyalah MENYAKITI .

kau kata kau SETIA ,
namun sana sini kau berjalan mendepa tangan untuk manusia lain ,
itukah definisi setiamu ?

kau kata kau BERUSAHA untuk persahabatan ini ,
namun usaha selalu menemui jalan buntu kerna dikau tak pernah seiring dengan kata-katamu untuk BERUSAHA !


SAHABAT , 
sewaktu pertemuan pertama , 
aku tak pernah menyangka akan ada pengakhiran yang sebegini .
katamu ini bukan pengakhiran namun permulaan untuk diriku lebih BAHAGIA .
sungguh mudah kau berkata-kata .
tanpa tahu apa RASAKU !
tanpa tahu bagaimana SAKITKU !
tanpa tahu apakah luka ku ini mampu SEMBUH ataupun tidak !

ya , bukan lepas tangan katamu .
lalu apa ?
setelah luka demi luka ,
sakit demi sakit ,
pedih demi pedih yang kau tinggalkan ,
kau kata mahu pergi meninggalkan semuanya ini . 
mana rasa tanggungjawab dirimu ??
sungguh kau manusia tak bertanggungjawab .
sungguh kau bukan manusia yang pernah aku kenali dulu .
dan aku ? mungkin aku juga telah berubah dan semuanya ini kerana KAU !

kau kata kau SUDAH MENINGGALKAN perkara2 yang aku tak suka kerana takutkan Murka Allah ,
namun banyak mata yang menjadi saksi bahawa kata2 mu hanya dibibir saja !
tak malukah ?
dengan ALLAH ? dengan manusia ?

sungguh , sudah hilang segala hormat dan kasihku padamu SAHABAT .

ada sesuatu yang perlu kau pelajari .
seharusnya sedari awal perkenalan kita ,
kau harus tanamkan dalam hatimu .
'dia adalah SAHABATku ,
tak akan ku sakiti hatinya dengan perasaan atau tindakan yang lebih dari SAHABAT !'

tak sedarkah ?
semuanya ini berpunca dari ketewasanmu dalam mengendalikan perasaanmu .
ya , katamu kau tidak bersalah kerana perasaan itu bukan sesuatu yang mampu kita kawal ,
mahu sayang atau benci , mahu rindu atau cinta .
dan ketahuilah , itu juga jawapanku untuk kali ini .
'mengapa terlalu membenci ?'
kerana ianya tak mampu di kawal ,
kau puncanya .
aku menjadi BENCI .
dan semoga benci ini tidak akan bertukar menjadi SAYANG sekali lagi .

*ini khas untuk dia . dia yang pernah menjadi sahabat baikku . mungkinkah aku bertindak melulu ? ahhh !! dua tahun setengah aku ditipu hidup2 oleh dia yang ku gelar sahabat . sudah lahh . aku sangat penat dengan semua permainan kotor dia . 


:: jangan berpura2 MENYAYANGI apabila kau MEMBENCI . jangan berpura2 PEDULI apabila kau sebenarnya TIDAK KASIH ::


pesanan umum : bila kau mahu bersahabat dengan sesiapa , jagalah , peliharalah hatinya seperti kau memelihara hatimu sendiri . setiap patah kata perlu difikirkan seribu kali sebelum dilafazkan . jadilah manusia yang berfikir diluar kotak . berfikir untuk jangka masa panjang . bukan hanya untuk hari esok . kerana sekali hati tercalar , kesannya memerlukan masa untuk sembuh atau mungkin , tak akan sembuh lagi :')

maafkan saya Awak , awak pernah jadi sahabat yang baik . sahabat paling dekat dengan saya . tapi awak lebih memilih jalan ini . saya akan Bahagia . pasti . dan saya sedikit pun tak akan kesah lagi , tentang bahagia atau derita Awak . Awak dah buat pilihan , saya terima . selesai semua urusan Hati . moga Allah mengampuni . maaf , saya bukan SAHABAT yang baik . 








No comments:

Post a Comment